orkestfoto

Concertprogramma Najaar 2010

Concertprogramma`s/ Archief 2010


Eerste programma 2010: 'Entartete Kunst'

Tijdens het eerste programma speelde KamerFilharmonie Der Aa drie werken onder de noemer' Entartete Kunst'. De concerten vonden op 31 oktober en 3 november 2010 plaats.

foto Entarte Kunst

Onder leiding van eigen chefdirigent Joost Smeets en met medewerking van soliste Eline Harbers (alt) werden werken van Mahler en Hindemith ten gehore gebracht.

'Wat een geweldig debuut met een dergelijk programma. Zeer moeilijk, maar met bravour en glans gespeeld. Al met al was het een genot om naar te luisteren en ik heb dan ook niets dan lof voor jullie nieuwe orkest, een felicitatie is hier op z'n plaats!'

Peter van Klink
Trombonedocent ArtEZ conservatorium
Bastrombonist Orkest van het Oosten


Meer informatie: 'Entartete Kunst'

Ik ben driewerf ontheemd: Als Bohemer onder de Oostenrijkers/Als Oostenrijker onder de Duitsers/Als Jood onder alle naties/Overal een indringer, nergens gewenst. Gustav Mahler

Gustav Mahler -Totenfeier
Paul Hindemith-Mathis der Maler Symfonie
Gustav Mahler-Rückert Lieder

Gustav Mahler heeft zijn positie als dirigent bij de Wiener Philharmoniker moeten opgeven na een hetze omdat hij, hoewel hij reeds bekeerd was tot het katholicisme, onder andere van joodse afkomst was. Paul Hindemith heeft in de periode van 1933 tot 1938, waarin de NSDAP in Duitsland reeds aan de macht was, gezocht naar een weg waarin hij kon overleven, maar hem toch regelmatig in conflict bracht met de NSDAP-leiding. De muziek van beide componisten werd als 'Entartete Musik' aangemerkt, enerzijds omdat de componist een Jood was (geweest), anderzijds omdat Hindemith atonale muziek maakte die ontspoord was van de Arische kunst.

Zowel Mahler als Hindemith putten uit volksliederen voor hun muziek. De eerste vier symfonieën van Gustav Mahler worden de 'Wunderhornsymfonieën' genoemd omdat hij in deze symfonieën muziek gebruikt die hij eerder had geschreven voor liederen uit de 'Des Knaben Wunderhorn' verzameling van Von Arnim en Brentano en deze liederen tevens in zijn symfonieën laat zingen. In zijn Tweede symfonie, waar Totenfeier een eerste aanzet voor is, gebruikt Mahler het lied Urlicht uit deze verzameling. In zijn Derde symfonie gebruikt Mahler het lied 'Es sungen drei Engel'. Hindemith kiest er voor om het wijsje dat bij 'Es sungen drei Engel' hoort in het eerste deel van de Mathis der Maler symfonie te verwerken.

Hindemith en Mahler zetten beiden een held centraal in de symfonische werken die we van hen spelen. Hindemith zet de schilder Matthias Grünewald neer als man die voor de kunst kiest om de mensheid te helpen, waarbij Hindemith mogelijk op zichzelf wijst. Mahler laat in 'Totenfeier' zijn held uit zijn Eerste Symfonie een titanengevecht aangaan met het lot dat hem steeds doet verliezen: de dood. De held sterft en wordt met een grootste dodenmars ten grave gedragen.

Samen met de Rückert Lieder gezongen door Eline Harbers speelt KamerFilharmonie Der Aa drie relatief onbekende werken die de overgang van hoogromantiek naar moderne muziek en de ontwikkeling van de tonaliteit aan het eind van de 19e en begin van de 20e eeuw inzichtelijk maken.

Naar boven